Update: Genkgo versie 13

Bij Genkgo zijn we continu bezig om onze software te verbeteren en te vernieuwen. Naast kleinere, incrementele updates vindt er eens in de zoveel tijd een grote update plaats. Tijdens zo een grote update wordt er gekeken welke applicaties aan vernieuwing toe zijn, waarbij natuurlijk ook wordt geluisterd naar de wensen van onze klanten. In de zomer van 2018 is er hard gewerkt aan de nieuwste update: Versie 13. Veel van de verniewingen van deze update zijn gericht op de nieuwe AVG wetgeving.

Organisatie - Verwerkingsregister bijhouden

Als onderdeel van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn verenigingen verplicht een verwerkingsregister bij te houden. In het verwerkingsregister moet worden bijgehouden van welke categorie├źn personen er gegevens worden verwerkt, bijvoorbeeld leden en partners. Daarnaast moet worden bijgehouden hoe die persoonsgegevens worden verwerkt, voor welk doeleinden en hoe lang deze gegevens worden bewaard.

Om hieraan te kunnen voldoen, is het met onze software mogelijk om een verwerkingsregister bij te houden. Hierin kunnen zowel betrokkenen als verwerkers worden opgenomen. Het is daarbij mogelijk een omschrijving te geven van de doeleinden voor het verwerken van de gegevens, waarbij kan worden aangegeven hoe lang deze gegevens worden bewaard. Het is daarnaast mogelijk om aan de hand van een zoekopdracht gegevens automatisch te anonimiseren. Zo kunnen bijvoorbeeld gegevens van leden een jaar na uitschrijving worden geanonimiseerd, waarbij alleen de naam en eventueel het e-mailadres bewaard blijven.

Verdere vernieuwingen in versie 13 zijn onder andere het versturen van een wachtwoord link waarmee gebruikers zelf hun wachtwoord kunnen instellen, in plaats van automatisch gegenereerde wachtwoorden, en het bijhouden van verschillende soorten adressen.

Website - Statistieken en bewaartermijnen

Statistieken van de website zijn direct zichtbaar op het dashboard, waardoor je kunt zien hoevaak de website wordt bezocht. Om dit mogelijk te maken, worden bepaalde gegevens, zoals IP-adressen, bijgehouden. Voor deze gegevens kan een bewaartermijn worden ingesteld, zodat deze na een vaste periode automatisch worden verwijderd.

Voor formulieren kan tevens een standaard bewaartermijn worden ingesteld, waarmee wordt bepaald hoe lang informatie van een formulier wordt bewaard. Vaak wordt er via formulieren op de website namelijk veel informatie opgeslagen, die na een bepaalde tijd verwijderd kan worden. Per formulier kan natuurlijk ook een afwijkende termijn worden ingesteld.

En nog veel meer!

De vernieuwingen van versie 13 zijn echter niet beperkt tot bovenstaande applicaties. In de Communicatie applicatie is het nu bijvoorbeeld mogelijk om naast e-mails en SMSjes ook brieven aan te maken en kan in de Evenementen applicatie gebruik worden gemaakt van kortingen. Dat kan in de vorm van kortingscodes, die in worden gevoerd tijdens de bestelling, of met een combinatiekorting. In dat laatste geval wordt er korting gegeven bij een combinatie van bepaalde ticketopties.

Bovenstaande is slechts een greep uit alle vernieuwingen die zijn doorgevoerd in versie 13. Een overzicht van alle aanpassingen en vernieuwingen (per applicatie) is te vinden op status.genkgo.com.