Artikelen

Premium responsive website design

Een premium website is voor verenigingen die zich willen onderscheiden in hun online aanwezigheid. Het is voor hen die het belang zien van effectieve communicatie via verschillende (digitale) kanalen. Een premium website is voor verenigingen die bereid zijn te investeren in de relatie met hun leden, ook online.

Wat is een premium website?

Met een premium, responsive website van VerenigingenWeb krijgt een vereniging een op maat ontworpen website, die past bij het unieke karakter van de vereniging. Een 'responsive' website past zich vanzelf aan aan het scherm van de bezoeker. Dit zorgt op elk apparaat voor een perfect gebruikerservaring. Bezoekers vinden makkelijk de informatie waar ze naar op zoek zijn, en bovendien wordt de drempel om een bijdrage te leveren verlaagd. Dit zorgt voor meer engagement bij leden. De website vormt daarnaast een stokpaardje in de werving van nieuwe leden, terwijl het een ideaal uithangbord is voor sponsers.

Premium responsive website FAECTOR voor telefoon, tablet, laptop en desktop

Een premium website van Genkgo VerenigingenWeb

Genkgo is gespecialiseerd in software, websites en mobiele applicaties voor verenigingen. Wij hebben een jarenlange ervaring met het ontwerpen, ontwikkelen en succesvol inzetten van online mogelijkheden voor verenigingen. Ons team van designers en programmeurs is in staat om een online platform te maken dat de interne en externe communicatie van de vereniging naar een hoger, professioneler plan tilt. Daarbij adviseren wij de betrokkenen bestuurders. Een premium website in combinatie met de VerenigingenWeb software stelt je in staat een nieuwe dimensie te geven aan het verenigingsleven.

Van gesprek naar concept

Een Premium website wordt ontworpen aan de hand van de wensen van de klant. Deze wensen worden na overleg uitgewerkt in een concept. Dit concept wordt vervolgens doorontwikkeld tot een werkende website. Deze wordt getest, door de klant gevuld met inhoud, en klaar gemaakt voor lancering. Bij alle fases wordt de klant betrokken en is er de mogelijkheid om feedback te geven op wat er gemaakt is. Genkgo geeft advies en richting aan het traject. Gezamenlijk wordt zo stap voor stap toegewerkt naar een perfect eindresultaat.

Waarom responsive?

Mensen gebruiken niet meer uitsluitend hun laptop of pc voor het bezoeken van websites. Steeds meer internetverkeer vindt plaats op mobiele telefoons en tablets. De verwachting is dat deze trend zich verder zal doorzetten. (bron)

Het antwoord op deze trend is een website die geschikt is voor elk mogelijk apparaat of scherm. Een responsive website past zich aan aan het scherm van de bezoeker. Dat betekent dat de website perfect te gebruiken is op een mobiele telefoon, een tablet, laptop of pc. Er is dus één website, voor meerdere apparaten.

De prijs van een responsive website ligt hoger dan van een normale website. Dit komt omdat er meer tijd wordt gestoken in het bouwen van de website. Er moet getest worden op meerdere apparaten en browsers. Bovendien wordt er geïnvesteerd in de toekomst: nieuwe toestellen die nog niet op de markt zijn zullen de responsive website ook goed weer moeten geven.

Een alternatief voor een responsive website is een app. Bij VerenigingenWeb hebben wij daarom de VerenigingenApp gelanceerd. In combinatie met een template website biedt deze app toegang voor leden die gebruik maken van een mobiele telefoon.

Het begint bij marketing

Een premium traject begint altijd met een 'kick-off' meeting met een van onze web designers. Het doel van dit gesprek is om een volledig 360 graden beeld te scheppen van de vereniging. Er wordt gepraat over de historie, cultuur en het speciale karakter van de vereniging. Wat maakt de vereniging uniek en waarom kiezen mensen er voor om lid te worden? Om deze vraag te kunnen beantwoorden wordt er gekeken naar de leden van de vereniging. Wie zijn dit? Wat zijn hun leeftijd, interesses; uit welke segmenten bestaat deze doelgroep? Hoe ziet de vereniging haar ideale lid? Welke doestellingen zijn er voor communicatie, leden- en fondsenwerving? Het uitwerken van deze strategische marketing vragen geeft de designer een richting voor het ontwerp proces. Hoe meer wij te weten komen over de vereniging in al haar facetten, hoe beter het design zal zijn.

Functionaliteit

Naast marketing wordt er gesproken over de functionaliteit van de website. Wat moeten de bezoekers van de website kunnen doen? Wat is de verwachting van een lid, buitenstaander of sponsor? Hoe deze zaken in elkaar passen is voor elke vereniging anders. De ene vereniging hecht veel belang aan haar nieuwsberichten, terwijl de andere juist de aandacht wil vestigen op activiteiten, inschrijvingen of iets heel anders. In overleg wordt er daarom een top 5 van functionaliteiten gemaakt. Tijdens de conceptfase wordt aan deze lijst vorm gegeven door een raamwerk concept te maken. Dit is een schematische indeling van de belangrijkste web pagina's. Hiermee wordt onderzocht hoe de verschillende onderdelen zich tot elkaar moeten verhouden, 'gekneed' en geplaatst kunnen worden zodat ze het meest effectief worden ingezet.

Maatwerk ontwikkeling: alles is mogelijk

Een belangrijk verschil met een template website is dat er bij een premium traject budget is voor maatwerk. Dit is maatwerk ontwerp, maar kan ook bestaan uit maatwerk ontwikkeling van functionaliteit en interactiviteit. Hierbij moet je denken aan het laten programmeren van website modules. In het verleden maakten wij bijvoorbeeld speciale trainingenmodules, een bijlesplatform, een professioneel online publicatiesysteem, geautomatiseerde programmaboekjes, een 'dedicated' mobiel app voor aankomende leden, etc. Bij de ontwikkeling van een premium website is vrijwel alles mogelijk.

Verloop van Premium design traject

De volgende aandachts:

  • Verzamelen. In deze fase verzamelt de vereniging bestaand grafisch materiaal, documenten voor de huisstijl en beantwoordt zij onze premium website vragenlijst.
  • Kick-off. In dit gesprek wordt de ingevulde vragenlijst besproken. De designer houdt een interview met de klant. Daarnaast wordt de planning besproken.
  • Concept. In deze fase ontwikkelen wij een raamwerk ontwerp dat de globale indeling van de website vast legt. In deze fase komen de grafische stijl van de website, met kleur en typografie tot stand. Ook worden de belangrijkste onderdelen van de user interface ontworpen.
  • Design en Development. Concept en ontwerp worden gecombineerd en uitgewerkt tot een werkende website. Maatwerkmodules worden opgeleverd. Het resultaat is door de klant te beoordelen als echte website, in de browser.
  • Feedback en Testen. In deze fase wordt de website getest op verschillende apparaten, in verschillende browsers. Het vormt tevens het begin van het vullen van de website met inhoud. In deze fase gaat de klant zelf aan de slag gaat met de website en verzameld de laatste feedback.
  • Lancering

Voorbeelden van Premium web design

Naadloze aansluiting bij VerenigingenWeb software

De wijze waarop leden omgaan met het hun lidmaatschap en hun inzet voor een vereniging is aan het veranderen. Steeds meer communicatie wordt decentraler, via online kanalen. Het is belangrijk hier op een goede manier op in te spelen. Een professionele strategie, marketing en communicatie zijn in deze digitale eeuw belangrijker geworden dan ooit, helemaal voor verenigingen. De complete software van VerenigingenWeb in combinatie met een premium responsive website bieden het beste antwoord op deze veranderende vraag. Het biedt bestuurders, vrijwilligers en leden een totaaloplossing. Graag vertellen wij je hier meer over.

Bel of mail ons voor een meer informatie, een afspraak of vrijblijvende offerte.