Verenigingenweb vs Open Source CMS: de verschillen

Onlangs werd ons de vraag gesteld wat de verschillen zijn tussen Genkgo Verenigingenweb en een open source CMS systeem als Joombla en Wordpress. Graag delen we dit antwoord op ons blog.

1. Open Source CMS vs het Genkgo ecosysteem

Om goed te kunnen doorgronden wat de verschillen zijn, is het allereerst belangrijk dat Joombla en Wordpress content management systemen zijn (website beheer). Dat betekent dat die systemen dus zeer goed zijn in het beheren van websites. Daarin hebben ze zeer veel te bieden, zeker als je alle plugins meerekent. Maar omdat deze systemen zo gericht zijn op het beheer van de website, komen ze op andere vlakken te kort. Met ons systeem heb je ledenadministratie, websitebeheer, communicatie en contributiesoftware in één systeem.

2. Open Source CMS + Mailchimp + Excelbestand vs het Genkgo ecosysteem

Wat ons stoorde toen wij zelf in het verenigingsleven actief waren, was dat voor elke IT behoefte een apart systeem werd gebruikt. Dat betekende kopiëren van bestanden. Had je iemand in het bestuur met kennis van IT, dan werd een API (koppeling tussen twee IT systemen) gebouwd. Bijvoorbeeld een koppeling tussen Mailchimp en Joombla. Maar dit brengt de continuïteit in gevaar. Begrijpt de opvolger wel hoe een koppeling werkt?

Daarnaast werd de lijst van leden vaak in Excel beheerd door de secretaris. Deze stuurde dit weer door naar de penningmeester. Nadeel: wat is het laatste versie van het ledenbestand? In ons systeem werkt alles vanuit één systeem: je hoeft niet na te denken over koppelingen of laatste versies. De communicatiesoftware (e-mail en sms) is aangesloten op de ledenadministratie. Net als de website. Wordt iemand lid-af? Dan verplaats je die persoon naar de Niet meer leden map. Dan kan die persoon niet meer inloggen en ontvangt hij geen mailings meer.

3. Open Source CMS vs Verenigingenweb website.

Ook als we alleen naar het website gedeelte kijken zijn er voldoende redenen om voor Verenigingenweb te gaan. Zit er in een standaard Open Source CMS installatie wel het aanmaken en beheren van evenementen, het aanmaken en beheren van formulieren, een fotoboek, ledenlijst, verjaardagen en een interne berichtenservice? Het zijn allemaal zaken die voor een vereniging relevant zijn. Vermoedelijk zijn die niet standaard ingebouwd. Er zijn wel plugins die daarbij kunnen helpen. Dat betekent dat je als bestuurder zelf uit moet zoeken welke plugins je moet hebben. Sluiten ze allemaal wel op elkaar aan? Krijg je niet veel te grote plugins die de website traag maken? Wie onderhoudt deze plugins? Bij een Verenigingenweb installatie hoef je daar niet over na te denken. Alles zit standaard ingebouwd.

4. Conclusie

Ons systeem maakt het besturen van een vereniging makkelijker. Je hoeft als vereniging niet het administratieve wiel uit te vinden. De software wordt al meer dan vier jaar gebruikt en de aangesloten verenigingen hebben ervoor gezorgd dat het platform is uitgegroeid tot een volwassen verenigingenplatform. De maandelijkse kosten zijn zeer beperkt: vergelijk het met een telefoonabonnement. Heeft jouw vereniging één telefoonabonnement over voor het vergemakkelijken van het besturen? Het interactiever maken van het verenigingsleven met een goede website?